Sinds 2016 is er een 5e lijn toegevoegd aan de 4 bestaande Lijnen binnen de SUMMA opleiding: Professionele Ontwikkeling

Er bestond breed draagvlak voor een extra Lijn naast Kennis, Klinisch Denken, Klinisch Handelen en Wetenschap, mede daar er in toenemende mate belangstelling bestond voor de individuele ontwikkeling van de student tot toekomstig professional.

Een goede arts is een lerende arts. Als toekomstig arts is het niet alleen belangrijk voldoende kennis en ervaring voor het behalen van het artsdiploma te verwerven, maar ook om een continu lerende omgeving voor jezelf te creëren, zodat je je kennis, ervaring en vaardigheden blijft ontwikkelen. Centraal hierin staan zelfreflectie en competentiegericht leren. Naast professionele ontwikkeling is het van belang om oog te houden voor de balans tussen privé en werk, waarbij verstoring hiervan waarschijnlijk ten grondslag ligt aan het toenemend voorkomen van psychische klachten en/of burn out verschijnselen bij medische professionals (van student tot hoogleraar). Dit alles vraagt om persoonlijk leiderschap. In een veilige omgeving en begeleid door een preceptor (coach en docent) krijgt de student de gelegenheid deze vaardigheden te ontwikkelen.

Verslaglegging van de professionele ontwikkeling vindt plaats middels het portfolio, een schriftelijke (en in de toekomst waarschijnlijk digitale) verzameling van de individuele vorderingen en prestaties tijdens de opleiding. Daarnaast vormt dit een “showcase” van iemands prestaties.

Het portfolio sluit aan bij het model van competentiegericht leren, zoals dit inmiddels ook voor de vervolgopleidingen tot huisarts, medisch specialist of sociaal geneeskundige is ontwikkeld.

Dit model is mede gebaseerd op de zogenaamde CANMEDS, een verzameling van voor de (toekomstige) professional essentiële competenties (zie onderstaande tabel). Gedurende de opleiding en met name in de eerste jaren staat de competentie ‘medisch handelen’ centraal. Met deze basis zijn er voldoende mogelijkheden in het opleidingstraject om de overige rollen te ontwikkelen. Ontwikkeling van competenties vindt vooral plaats op grond van leerervaringen, toetsing, zelfreflectie  en feedback, die systematisch worden vastgelegd in het genoemde portfolio.

Kortom, binnen de Lijn Professionele ontwikkeling proberen we de student “Fit for the future” te maken. In de toekomst zal deze Lijn verder vorm krijgen en bericht ik jullie graag nog eens. Goede ideeën vanuit jullie ervaringen horen we graag, zodat ook SUMMA een lerende opleiding kan blijven.

 

COMPETENTIEGEBIED ROLLEN VAN (TOEKOMSTIG) ARTS
1.    Medisch handelen medisch expert, hulpverlener
2.    Communicatie luisterend oor, voorlichter, adviseur
3.    Samenwerken teamspeler, leidinggevende
4.    Kennis en Wetenschap academicus, docent, onderzoeker
5.    Maatschappelijk handelen functionerend binnen de gezondheidszorg
6.    Organiseren manager
7.    Professionaliteit professional

 

Bert Arets

Kinderlongarts, Associate Professor Medisch Onderwijs en Lijncoördinator Professionele Ontwikkeling SUMMA