Beste SUMMA-studenten die deelgenomen hebben aan het onderzoek m.b.t. Flipping the Classroom,
Opleiding SUMMA heeft in de afgelopen jaren een groot deel van het onderwijs in de Lijn Kennis omgezet van traditionele onderwijsvormen naar ‘Flipped Classrooms’. Bij de introductie van deze nieuwe onderwijsvorm heeft er veel onderzoek plaats gevonden en hebben velen van jullie verschillende vragenlijsten ingevuld. Jullie actieve bijdrage aan het onderzoek heeft geholpen om de onderwijsvorm steeds verder te verbeteren en meer te leren over de onderwijsvorm.
In het Kennisblok Hematologie & Oncologie in de jaren 2014 en 2015 is o.a. onderzocht of de studielast, motivatie en retentie van kennis in Flipped Classrooms anders is dan tijdens traditioneel onderwijs. Het bleek dat de motivatie van studenten, de kennisretentie en de studielast tijdens de cursus heel erg vergelijkbaar waren.
Verrassende bevindingen waren echter dat de studielast in voorbereiding op de toets beduidend lager was, terwijl de gerapporteerde self- efficacy (het vertrouwen om taken goed uit te voeren) juist hoger bleek bij studenten die Flipping the Classroom onderwijs hadden gevolgd.
Via deze weg willen wij alle deelnemers nogmaals hartelijk danken voor hun participatie aan dit onderzoek. Het heeft ons veel kennis en een mooie publicatie opgeleverd. Omdat er destijds nieuwsgierigheid was naar de uitkomsten willen wij graag de link naar het volledige artikel met jullie delen.
Dus nogmaals dank voor alle inzichten, zonder jullie waren we dit nooit te weten gekomen.
Met vriendelijke groeten, namens alle mede-onderzoekers,
Rianne Bouwmeester